Treść Statutu Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice:
Statut |
||
Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice |
||
(tekst jednolity 2020)
|
||
Rozdział I |
||
Postanowienia ogólne |
||
|
||
§1 |
||
1. |
Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Śmiałowice zwane dalej "Stowarzyszeniem" posiada osobowość prawną i działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 79 poz. 855 z 2001 r. z późniejszymi zmianami), Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96 poz.873) oraz niniejszego Statutu. |
|
2. |
Stowarzyszenie używa logo, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego Statutu. |
|
3. |
Nazwa Stowarzyszenia i jego logo są prawnie zastrzeżone. |
|
4. |
Stowarzyszenie może używać skrótu swojej nazwy w brzmieniu: SRW Śmiałowice. |
|
|
||
§2 |
||
Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. |
||
|
||
§3 |
||
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej oraz, z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytoria innych państw. |
||
|
||
§4 |
||
Siedzibą władz Stowarzyszenia jest wieś Śmiałowice w gminie Marcinowice. |
||
|
||
§5 |
||
1. |
Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego w świetle art. 20 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
|
2. |
Zakres działalności: kod PKD 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana. |
|
3. |
Działalność Stowarzyszenia, stanowiąca działalność pożytku publicznego, może być prowadzona nieodpłatnie lub odpłatnie. |
|
4. |
W przypadku działalności odpłatnej cały dochód z tej działalności jest przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia. |
|
|
||
§6 |
||
1. |
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Przewiduje się możliwość etatowego zatrudniania pracowników do prowadzenia działalności statutowej i organizacyjnej. |
|
2. |
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. |
|
|
||
§7 |
||
1. |
Stowarzyszenie może używać emblematów, odznak i pieczęci, zgodnie z obowiązującymi przepisami. |
|
2. |
Zarząd używa pieczęci z określeniem nazwy i siedziby Stowarzyszenia, numeru KRS, NIP i REGON. |
|
3. |
Członkowie Zarządu mogą posługiwać się pieczątkami imiennymi. | |
§8 |
||
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania. |
||
|
||
|
||
Rozdział II |
||
Cele i sposoby działania |
||
|
||
§9 |
||
Celem działania Stowarzyszenia jest: |
||
1. |
wspieranie rozwoju społecznego, kulturalnego oraz gospodarczego wsi Śmiałowice i lokalnej społeczności; |
|
2. |
ochrona interesów społeczności lokalnej i kreowanie dobrego wizerunku wsi; |
|
3. |
zwiększenie potencjału kulturalnego, turystycznego i gospodarczego ws Śmiałowice; |
|
4. |
poprawa jakości życia mieszkańców wsi Śmiałowice; |
|
5. |
aktywizowanie mieszkańców wsi do działań na rzecz rozwoju środowiska lokalnego; |
|
6. |
stworzenie dzieciom i młodzieży warunków do rozwoju społecznego i do rozwijania zainteresowań; |
|
7. |
prowadzenie działalności gospodarczej na zasadach ekonomii społecznej; |
|
8. |
organizacja i rozwój życia społecznego w zakresie kultury, turystyki i sportu; |
|
9. |
kultywowanie tradycji obyczajowych i historycznych związanych z lokalnym środowiskiem; |
|
10. |
wzmacnianie więzi społecznych oraz poczucia tożsamości lokalnej i regionalnej; |
|
11. |
ochrona zasobów przyrodniczych, walorów krajobrazowych oraz środowiska naturalnego w otoczeniu wsi; |
|
12. |
ochrona i zabezpieczenie dóbr kultury materialnej i naturalnej wsi Śmiałowice; |
|
13. |
zwiększanie atrakcyjności i podnoszenie estetyki wsi; |
|
14. |
wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym; |
|
15. |
współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi i społecznymi oraz działalność na ich rzecz. |
|
|
||
§10 |
||
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: |
||
1. |
wspieranie władz sołectwa Śmiałowice w definiowaniu i zaspokajaniu potrzeb wsi i mieszkańców; |
|
2. |
podejmowanie działań edukacyjnych: kursów, szkoleń, warsztatów, prezentacji i wystaw dla mieszkańców wsi; |
|
3. |
promocję zdrowia i zdrowego stylu życia; |
|
4. |
działalność na rzecz upowszechniania turystyki, sportu i rekreacji oraz aktywnego wypoczynku dzieci, młodzieży i dorosłych; |
|
5. |
organizowanie imprez sportowych, turystycznych, rehebilitacyjnych i kulturalnych oraz innych działań na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych; |
|
6. |
organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży; |
|
7. |
rozbudowę bazy sportowo-rekreacyjnej służacej dzieciom i młodzieży w czasie pozalekcyjnym; |
|
8. |
różnorodną działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i kultury; |
|
9. |
popularyzowanie historii lokalnej i regionalnej; |
|
10. |
organizowanie pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz rodzin w trudnej sytuacji; |
|
11. |
integrację i aktywizację społeczną mieszkanców wokół działań lokalnych; |
|
12. |
wspieranie działań społecznych i zawodowych kobiet wiejskich; |
|
13. |
prowadzenie działań na rzecz poprawy i rozwoju infrastruktury w przestrzeni publicznej wsi; |
|
14. |
wspieranie rozwoju turystyki i rozwoju gospodarczego wsi Śmiałowice; |
|
15. |
prowadzenie edukacji ekologicznej i podejmowanie działań proekologicznych; |
|
16. |
działania na rzecz ochrony przyrody i krajobrazu; |
|
17. |
promocję walorów historycznych, przyrodniczych i turystycznych wsi Śmiałowice i jej okolic; |
|
18. |
prowadzenie działalności wydawniczej; |
|
19. |
prowadzenie lokalnych stron internetowych; |
|
20. |
inspirowanie do podejmowania działalności gospodarczej i tworzenie nowych miejsc pracy; |
|
21. |
inicjowanie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi w inicjatywach Unii Europejskiej; |
|
22. |
wprowadzanie w życie i propagowanie dobrych praktyk i zasad zrównoważonego rozwoju wsi; |
|
23. |
podejmowanie współpracy i włączanie się do działań innych organizacji pozarządowych i społecznych; |
|
24. |
pomoc i doradztwo dla nowopowstających organizacji pozarządowych; |
|
25. |
podejmowanie wszelkich innych przedsięwzięć związanych z rozwojem społecznym wsi oraz kształtowaniem postaw obywatelskich. |
|
|
||
Rozdział III |
||
Członkowie, ich prawa i obowiązki |
||
|
||
§11 |
||
1. |
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. |
|
2. |
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia. |
|
|
||
§12 |
||
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: |
||
1. |
członków zwyczajnych, |
|
2. |
członków wspierających, |
|
3. |
członków honorowych. |
|
|
||
§13 |
||
1. |
Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia poprzez złożenie pisemnej deklaracji członkostwa. |
|
2. |
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. |
|
3. |
Członkiem wspierającym może być także osoba fizyczna lub prawna mieszkająca lub mająca siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej. |
|
4. |
Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela. |
|
5. |
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji. |
|
6. |
Stowarzyszenie prowadzi rejestr członków. Za właściwe prowadzenie rejestru odpowiedzialny jest Zarząd Stowarzyszenia. |
|
7. |
Złożenie deklaracji członkowskiej jest jednoznaczne z akceptacją zasad polityki prywatności (RODO), przyjętych przez Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice uchwałą nr 4 z dnia 30 maja 2018. |
|
|
||
§14 |
||
1. |
Członek zwyczajny ma prawo do: |
|
|
1) |
czynnego i biernego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia; |
|
2) |
zgłaszania opinii i wniosków dotyczacych działalności Stowarzyszenia; |
3) |
korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia; |
|
4) |
udziału w wydarzeeniach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie; |
|
|
5) |
wniesienie odwołania do Walnego Zebrania Członków od decyzji Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu go z listy członków. |
2. |
Członek zwyczajny zobowiązany jest do: |
|
|
1) |
aktywnego udziału w działaniach Stowarzyszenia i realizacji jego celów statutowych; |
2) |
uczestnictwa w zebraniach walnego Zebrania Członków; |
|
|
3) |
przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia; |
|
4) |
regularnego opłacania składek oraz do innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia. |
|
||
§15 |
||
1. |
Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego określone w §14 ust.1. |
|
2. |
Członek wspierający może brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stoarzyszenia. |
|
3. |
Członek wspierający posiada obowiązki określone w §14 ust.2 pkt 3) i 4). |
|
4. |
Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń. |
|
|
||
§16 |
||
1. |
Za zasługi dla Stowarzyszenia, Walne Zebranie na wniosek Zarządu może przyznać honorowe członkostwo w Stowarzyszeniu. |
|
2. |
Członek honorowy z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego. |
|
3. |
Członek honorowy posiada obowiązki określone w §14 ust.2 pkt 3). |
|
4. |
Członek honorowy jest zwolniony ze składek członkowskich. |
|
|
||
§17 |
||
1. |
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek: |
|
|
1) |
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej Zarządowi na piśmie; |
|
2) |
śmierci członka Stowarzyszenia lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego; |
|
3) |
skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub niewypełnienia innych zobowiązań przez okres przekraczający dwa lata; |
|
4) |
wykluczenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia lub drastycznego naruszania zasad uczciwości, lojalności, rzetelności i innych zasad współżycia społecznego; |
|
5) |
rozwiązania Stowarzyszenia. |
2. |
Osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia pisemnego odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. |
|
3. |
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 3) i 4), orzeka Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia. |
|
4. |
Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2. |
|
|
||
|
||
Rozdział IV |
||
Organy Stowarzyszenia |
||
|
||
§18 |
||
Władzami Stowarzyszenia są: |
||
1. |
Walne Zebranie Członków, |
|
2. |
Zarząd, |
|
3. |
Komisja Rewizyjna. |
|
|
||
§19 |
||
1. |
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Walnego Zebrania Członków. |
|
2. |
Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). |
|
3. |
W przypadku braku wymaganego kworum Ptrzewodniczący walnego Zebrania wyznacza nowy termin zebrania nie wcześniej niż 30 minut po pierwszym terminie. |
|
4. |
Dla ważności uchwał podejmowanych w drugim terminie kworum nie jest wymagane. |
|
5. |
Uchwały Walnego Zebrania, dla których nie zastrzeżono innego trybu, wchodzą w życie z dniem ich uchwalenia. |
|
6. |
Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków Komisji. |
|
|
||
§20 |
||
1. |
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko. | |
2. |
Wybory uzupełniające powinny się odbyć w ciągu 3 miesięcy od chwili zwolnienia funkcji, z wyjątkiem sytuacji, gdy do końca kadencji Zarządu pozostaje mniej niż 6 miesięcy. | |
3. |
Wybory uzupełniające odbywają się zgodnie z §22 p. 5. | |
|
||
Walne Zebranie Członków |
||
|
||
§21 |
||
1. |
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. |
|
2. |
W Walnym Zebraniu Członków biorą udział: |
|
|
1) |
z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni, |
|
2) |
z głosem doradczym – członkowie wspierający, członkowie honorowi i zaproszeni goście. |
|
||
§22 |
||
1. |
Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne. |
|
2. |
Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku. |
|
3. |
Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwołuje się raz na 4 lata. |
|
4. |
Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego regulaminu obrad. |
|
5. |
Procedura wyboru władz jest zgodna z uchwalonym regulaminem wyborów. |
|
6.
|
Wybory władz Stowarzyszenia są tajne, bezpośrednie i następują spośród nieograniczonej liczby kandydatów bezwzględną ilością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez określenia wymaganej liczby uprawnionych w drugim terminie. | |
7. |
Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje dwuosobowe Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz |
|
8. |
Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych na Zebraniu członków Stowarzyszenia. |
|
9. |
Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków. |
|
10. |
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach: |
|
|
1) |
Zarząd, |
|
2) |
Komisja Rewizyjna, |
|
3) |
1/3 członków Stowarzyszenia. |
11. |
O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie/sms oraz poprzez zamieszczenie ogłoszenia o zebraniu na stronach internetowych stowarzyszenia. |
|
12. |
Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie, i bez określenia wymaganej liczby członków w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później niż pierwszy termin. |
|
13. |
W uzasadnionych przypadkach członek Stowarzyszenia może uczestniczyć w Walnym Zebraniu przez pełnomocnika, w zakresie określonym w pisemnym pełnomocnictwie. |
|
|
||
§23 |
||
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy: |
||
1. |
uchwalenie statutu i jego zmian, |
|
2. |
uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia, |
|
3. |
wybór i odwołanie prezesa i członków władz Stowarzyszenia, |
|
4. |
nadawanie i pozbawienie członkostwa honorowego, |
|
5. |
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia, |
|
6. |
ustalanie wysokości składek członkowskich, |
|
7. |
podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego, |
|
8. |
podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zobowiązań zaciąganych w imieniu Stowarzyszenia przez Zarząd, |
|
9. |
rozpatrywanie zażaleń na działalność Zarządu oraz odwołań członków od uchwały Zarządu w zakresie wykluczenia z Stowarzyszenia, |
|
10. |
podejmowanie uchwał we wszystkich innych sprawach będących przedmiotem obrad Walnego Zebrania, |
|
11. |
podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku, |
|
12. |
inne decyzje, wynikające z niniejszego statutu. |
|
|
||
§24 |
||
1. |
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd: |
|
|
1) |
z własnej inicjatywy, |
|
2) |
na żądanie Komisji Rewizyjnej, |
|
3) |
na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych. |
2. |
Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 30 dni od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonych w ust. 1 pkt. 2) i 3). Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane. |
|
|
||
Zarząd |
||
|
||
§25 |
||
1. |
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków Stowarzyszenia. |
|
2. |
Zarząd składa się z 5 członków: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka zarządu. |
|
3. |
Prezes wybierany jest przez Walne Zebranie Członków. |
|
4. |
Wiceprezesa, sekretarza i skarbnika Zarząd wybiera ze swego grona. |
|
5. |
Prezes stowarzyszenia: |
|
|
1) |
kieruje pracami Zarządu, |
2) |
podejmuje inicjatywy programowe, |
|
|
3) |
reprezentuje Zarząd oraz Stowarzyszenie na zewnątrz, |
|
4) |
prowadzi korespondencję w interesie Stowarzyszenia, podpisuje pisma i dokumenty w imieniu Stowarzyszenia, |
5) | zwołuje posiedzenia Zarządu, | |
6) | sporządza sprawozdania merytoryczne w obowiązującej formie, | |
7) | przedstawia sprawozdania merytoryczne na posiedzeniach Zarządu i na Walnym Zebraniu, | |
8) | przygotowuje wnioski i propozycje uchwał na obrady Zarządu oraz Walnego Zebrania, | |
9) | przekazuje zatwierdzone sprawozdania do właściwych organów administracji państwowej, | |
10) | wnioskuje o przyjęcie nowych członków i o skreślenia z listy członków Stowarzyszenia, | |
11) | pełni funkcję koordynatora projektów. | |
6. |
Wiceprezes Stowarzyszenia: |
|
|
1) |
udziela Prezesowi pomocy w wypełnianiu jego obowiązków, |
2) |
wspiera Prezesa w zakresie inicjatyw programowych, |
|
|
3) |
zastępuje Prezesa Stowarzyszenia w razie czasowej niemożności pełnienia funkcji. |
4) | pełni funkcję koordynatora projektów. | |
7. |
Sekretarz Stowarzyszenia: |
|
1) |
przygotowuje dokumentację na posiedzenia zarządu i na Walne Zebranie Członków, |
|
2) |
odpowiada za przygotowanie protokołów z zebrań i posiedzeń oraz ich podpisanie przez członków Zarządu, |
|
3) |
koordynuje obiegiem informacji wewnątrz Stowarzyszenia, |
|
4) |
prowadzi aktualną listę członków. |
|
8. |
Skarbnik Stowarzyszenia: |
|
1) |
sprawuje nadzór nad zbieraniem i przyjmowaniem środków pieniężnych Stowarzyszenia, |
|
2) | nadzoruje prawidłowe wydatkowanie środków finansowych, | |
3) | prowadzi księgi rachunkowe organizacji, | |
4) | sporządza sprawozdania finansowe w obowiązującej formie, | |
5) |
przedstawa sprawozdanie finansowe na posiedzeniach Zarządu i na Walnym Zebraniu. |
|
6) | przekazuje zatwierdzone sprawozdania finansowe do właściwych organów administracji skarbowej. | |
9. |
Członek Zarządu Stowarzyszenia: |
|
1) |
wspiera Prezesa w zakresie inicjatyw programowych, |
|
2) | przygotowuje zebrania organów Stowarzyszenia pod względem logistycznym: przygotowanie sali, sprzętu komputerowego, środków audiowizualnych, itp. | |
3) |
pełni funkcję koordynatora projektów. |
|
10. |
Zarząd Stowarzyszenia obraduje podczas posiedzeń, w których powinna brać udziała co najmniej połowa członków Zarządu Stowarzyszenia. |
|
11. |
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku. |
|
12. |
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes. | |
13. |
Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Stowarzyszenia lub w innym miejscu wyznaczonym przez Prezesa. | |
14. |
Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać także w formie telekonferencji lub wideokonferencji. | |
15. |
Decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos prezesa. |
|
16. |
Uchwały w trybie telekonferencji podejmowane są głosowo lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. | |
17. |
Posiedzenia i uchwały Zarządu są protokołowane, a protokół zawiera listę obecnych członków Zarządu. | |
18. |
Uchwały Zarządu oraz roczne sprawozdania z działalności i protokół z Walnego Zebrania Członków są podpisywane przez wszystkich członków Zarządu. | |
19. |
Członkowie Zarządu nieobecni na posiedzeniu potwierdzają na protokole fakt zapoznania się z jego treścią. | |
20. |
Prezes i członkowie Zarządu są odpowiedzialni za realizację podjętych uchwał w granicach swoich kompetencji i przydzielonych obowiązków. | |
|
||
§26 |
||
Do zakresu działania Zarządu należy: |
||
|
1) |
realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków, |
|
2) |
ustalanie budżetu Stowarzyszenia, |
|
3) |
sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia, |
|
4) |
podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku ruchomego, |
|
5) |
podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków, |
|
6) |
zwoływanie Walnego Zebrania Członków, |
|
7) |
podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków, |
|
8) |
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków, |
|
9) |
publikacja sprawozdań w sposób określony odpowiednimi przepisami, |
|
10) |
uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie, |
|
11) |
podejmowanie decyzji w sprawie planowania i organizacji pracy Stowarzyszenia, |
|
12) |
podejmowanie decyzji w sprawach bieżących. |
|
||
Komisja Rewizyjna |
||
|
||
§27 |
||
1. |
Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością. |
|
2. |
Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób: przewodniczącego i dwóch członków. |
|
3. |
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. |
|
|
||
§28 |
||
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy: |
||
|
1) |
kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia, |
|
2) |
występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli, |
|
3) |
prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu, |
|
4) |
zwołanie Walnego Zebrania Członków w przypadku niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem, |
|
5) |
składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia, |
|
6) |
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia. |
|
||
§29 |
||
1. |
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia. |
|
2. |
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw. |
|
|
||
|
||
Rozdział V |
||
Majątek i fundusze |
||
|
||
§30 |
||
Majątek Stowarzyszenia stanowią środki finansowe, nieruchomości, ruchomości i fundusze nabyte przez Stowarzyszenie w toku jego działalności. |
||
|
||
§31 |
||
1. |
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są: |
|
|
1) |
składki członkowskie, |
|
2) |
wpływy z odpisu 1% podatków, |
|
3) |
darowizny, zapisy i spadki, |
|
4) |
wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia), |
|
5) |
dotacje i subwencje, |
|
6) |
odsetki od środków Stowarzyszenia zdeponowanych na rachunku bankowym. |
2. |
Dochody z działalności i uzyskane fundusze służą do celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków. |
|
3. |
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami. |
|
4. |
Stowarzyszenie może zlecać prowadzenie swoich spraw majątkowych i realizację bieżącej działalności wraz z dysponowaniem majątkiem Stowarzyszenia w zakresie wyznaczonym przez Zarząd, zatrudnionym osobom fizycznym i prawnym. |
|
|
||
§32 |
||
Wysokość składek członkowskich oraz sposób i termin ich płatności ustala Walne Zebranie Członków. |
||
|
||
§33 |
||
1. |
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia upoważniony jest prezes jednoosobowo lub dwóch członków Zarządu łącznie: wiceprezes i inny członek Zarządu. |
|
2. |
Dla ważności umów i pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu, w tym prezesa, a w uzasadnionych przypadkach wiceprezesa oraz innego członka Zarządu upoważnionego pisemnie przez prezesa. |
|
3. |
Do zaciągania zobowiązań majątkowych i podpisywania dokumentów w tym zakresie upoważniony jest prezes działający łącznie z innym członkiem Zarządu, a w uzasadnionych przypadkach również wiceprezes wraz z innym członkiem Zarządu upoważnionym pisemnie przez prezesa. |
|
4. |
Potwierdzenie posiadania środków finansowych do pokrycia powstałych zobowiązań, potwierdza skarbnik udzielając kontrasygnaty. |
|
|
||
§34 |
||
1. |
Majątek Stowarzyszenia nie może być przeznaczony na udzielanie pożyczek lub zabezpieczeń majątkowych dla członków, członków organów Stowarzyszenia oraz osób pozostających z nimi w związku małżeńskim lub stopniu pokrewieństwa bądź powinowactwa w linii prostej lub bocznej do drugiego stopnia lub związku z tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli. |
|
2. |
Majątek Stowarzyszenia nie może być przekazywany na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to nastąpi bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach. |
|
3. |
Majątek Stowarzyszenia nie może być wykorzystywany na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunkach do osób trzecich. |
|
4. |
Nie mogą być dokonywane zakupy na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie organów oraz osoby im bliskie. |
|
|
||
|
||
Rozdział VI |
||
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia |
||
|
||
§35 |
||
1. |
Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. |
|
2. |
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia. |
|
3. |
W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nieuregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami). |
|
|
||
|
||
Załączniki do Statutu: | ||
1. Wzór logo Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice |
||
|
||
Niniejszy statut został uchwalony przez Zebranie Założycielskie w dniu 18 marca 2008 uchwałą nr 3, z późniejszymi zmianami (uchwały: nr 1 z dnia 25 listopada 2008, nr 4 z dnia 23 czerwca 2016, nr 3 z dnia 27 czerwca 2019 i nr 4 z dnia 12 września 2020) |