Treść Statutu Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice:

 

<<< powrót

 

 

                                                                                  Statut w formacie pdf    Statut

 

 

 

 

Statut

Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice

(tekst jednolity 2020)

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§1

1.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Śmiałowice zwane dalej "Stowarzyszeniem" posiada osobowość prawną i działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 79 poz. 855 z 2001 r. z późniejszymi zmianami), Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96 poz.873) oraz niniejszego Statutu.

2.

Stowarzyszenie używa logo, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego Statutu.

3.

Nazwa Stowarzyszenia i jego logo są prawnie zastrzeżone.

4.

Stowarzyszenie może używać skrótu swojej nazwy w brzmieniu: SRW Śmiałowice.

 

§2

Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

 

§3

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej oraz, z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytoria innych państw.

 

§4

Siedzibą władz Stowarzyszenia jest wieś Śmiałowice w gminie Marcinowice.

 

§5

1.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego w świetle art. 20 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

2.

Zakres działalności: kod PKD 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

3.

Działalność Stowarzyszenia, stanowiąca działalność pożytku publicznego, może być prowadzona nieodpłatnie lub odpłatnie.

4.

W przypadku działalności odpłatnej cały dochód z tej działalności jest przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia.

 

§6

1.

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Przewiduje się możliwość etatowego zatrudniania pracowników do prowadzenia działalności statutowej i organizacyjnej.

2.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

 

§7

1.

Stowarzyszenie może używać emblematów, odznak i pieczęci, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2.
Zarząd używa pieczęci z określeniem nazwy i siedziby Stowarzyszenia, numeru KRS, NIP i REGON.
3.
Członkowie Zarządu mogą posługiwać się pieczątkami imiennymi.

§8

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.

 

 

Rozdział II

Cele i sposoby działania

 

§9

Celem działania Stowarzyszenia jest:

1.

wspieranie rozwoju społecznego, kulturalnego oraz gospodarczego wsi Śmiałowice i lokalnej społeczności;

2.

ochrona interesów społeczności lokalnej i kreowanie dobrego wizerunku wsi;

3.

zwiększenie potencjału kulturalnego, turystycznego i gospodarczego ws Śmiałowice;

4.

poprawa jakości życia mieszkańców wsi Śmiałowice;

5.

aktywizowanie mieszkańców wsi do działań na rzecz rozwoju środowiska lokalnego;

6.

stworzenie dzieciom i młodzieży warunków do rozwoju społecznego i do rozwijania zainteresowań;

7.

prowadzenie działalności gospodarczej na zasadach ekonomii społecznej;

8.

organizacja i rozwój życia społecznego w zakresie kultury, turystyki i sportu;

9.

kultywowanie tradycji obyczajowych i historycznych związanych z lokalnym środowiskiem;

10.

wzmacnianie więzi społecznych oraz poczucia tożsamości lokalnej i regionalnej;

11.

ochrona zasobów przyrodniczych, walorów krajobrazowych oraz środowiska naturalnego w otoczeniu wsi;

12.

ochrona i zabezpieczenie dóbr kultury materialnej i naturalnej wsi Śmiałowice;

13.

zwiększanie atrakcyjności i podnoszenie estetyki wsi;

14.

wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym;

15.

współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi i społecznymi oraz działalność na ich rzecz.

 

§10

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

wspieranie władz sołectwa Śmiałowice w definiowaniu i zaspokajaniu potrzeb wsi i mieszkańców;

2.

podejmowanie działań edukacyjnych: kursów, szkoleń, warsztatów, prezentacji i wystaw dla mieszkańców wsi;

3.

promocję zdrowia i zdrowego stylu życia;

4.

działalność na rzecz upowszechniania turystyki, sportu i rekreacji oraz aktywnego wypoczynku dzieci, młodzieży i dorosłych;

5.

organizowanie imprez sportowych, turystycznych, rehebilitacyjnych i kulturalnych oraz innych działań na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych;

6.

organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży;

7.

rozbudowę bazy sportowo-rekreacyjnej służacej dzieciom i młodzieży w czasie pozalekcyjnym;

8.

różnorodną działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości,  tradycji, obyczajów i kultury;

9.

popularyzowanie historii lokalnej i regionalnej;

10.

organizowanie pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz rodzin w trudnej sytuacji;

11.

integrację i aktywizację społeczną mieszkanców wokół działań lokalnych;

12.

wspieranie działań społecznych i zawodowych kobiet wiejskich;

13.

prowadzenie działań na rzecz poprawy i rozwoju infrastruktury w przestrzeni publicznej wsi;

14.

wspieranie rozwoju turystyki i rozwoju gospodarczego wsi Śmiałowice;

15.

prowadzenie edukacji ekologicznej i podejmowanie działań proekologicznych;

16.

działania na rzecz ochrony przyrody i krajobrazu;

17.

promocję walorów historycznych, przyrodniczych i turystycznych wsi Śmiałowice i jej okolic;

18.

prowadzenie działalności wydawniczej;

19.

prowadzenie lokalnych stron internetowych;

20.

inspirowanie do podejmowania działalności gospodarczej i tworzenie nowych miejsc pracy;

21.

inicjowanie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi w inicjatywach Unii Europejskiej;

22.

wprowadzanie w życie i propagowanie dobrych praktyk i zasad zrównoważonego rozwoju wsi;

23.

podejmowanie współpracy i włączanie się do działań innych organizacji pozarządowych i społecznych;

24.

pomoc i doradztwo dla nowopowstających organizacji pozarządowych;

25.

podejmowanie wszelkich innych przedsięwzięć związanych z rozwojem społecznym wsi oraz kształtowaniem postaw obywatelskich.

 

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

 

§11

1.

Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.

2.

Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

 

§12

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

1.

członków zwyczajnych,

2.

członków wspierających,

3.

członków honorowych.

 

§13

1.

Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia poprzez złożenie pisemnej deklaracji członkostwa.

2.

Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.

3.

Członkiem wspierającym może być także osoba fizyczna lub prawna mieszkająca lub mająca siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

4.

Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

5.

Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.

6.

Stowarzyszenie prowadzi rejestr członków. Za właściwe prowadzenie rejestru odpowiedzialny jest Zarząd Stowarzyszenia.

7.

Złożenie deklaracji członkowskiej jest jednoznaczne z akceptacją zasad polityki prywatności (RODO), przyjętych przez Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice uchwałą nr 4 z dnia 30 maja 2018.

 

§14

1.

Członek zwyczajny ma prawo do:

 

1)

czynnego i biernego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia;

 

2)

zgłaszania opinii i wniosków dotyczacych działalności Stowarzyszenia;

3)

korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia;

4)

udziału w wydarzeeniach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie;

 

5)

wniesienie odwołania do Walnego Zebrania Członków od decyzji Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu go z listy członków.

2.

Członek zwyczajny zobowiązany jest do:

 

1)

aktywnego udziału w działaniach Stowarzyszenia i realizacji jego celów statutowych;

2)

uczestnictwa w zebraniach walnego Zebrania Członków;

 

3)

przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;

 

4)

regularnego opłacania składek oraz do innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.

 

§15

1.

Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego określone w §14 ust.1.

2.

Członek wspierający może brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stoarzyszenia.

3.

Członek wspierający posiada obowiązki określone w §14 ust.2 pkt 3) i 4).

4.

Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń.

 

§16

1.

Za zasługi dla Stowarzyszenia, Walne Zebranie na wniosek Zarządu może przyznać honorowe członkostwo w Stowarzyszeniu.

2.

Członek honorowy z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego.

3.

Członek honorowy posiada obowiązki określone w §14 ust.2 pkt 3).

4.

Członek honorowy jest zwolniony ze składek członkowskich.

 

§17

1.

Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

 

1)

dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej Zarządowi na piśmie;

 

2)

śmierci członka Stowarzyszenia lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;

 

3)

skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub niewypełnienia innych zobowiązań przez okres przekraczający dwa lata;

 

4)

wykluczenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia lub drastycznego naruszania zasad uczciwości, lojalności, rzetelności i innych zasad współżycia społecznego;

 

5)

rozwiązania Stowarzyszenia.

2.

Osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia pisemnego odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

3.

W przypadku określonym w ust. 1 pkt 3) i 4), orzeka Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.

4.

Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.

 

 

Rozdział IV

Organy Stowarzyszenia

 

§18

Władzami Stowarzyszenia są:

1.

Walne Zebranie Członków,

2.

Zarząd,

3.

Komisja Rewizyjna.

 

§19

1.

Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Walnego Zebrania Członków.

2.

Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum).

3.

W przypadku braku wymaganego kworum Ptrzewodniczący walnego Zebrania wyznacza nowy termin zebrania nie wcześniej niż 30 minut po pierwszym terminie.

4.

Dla ważności uchwał podejmowanych w drugim terminie kworum nie jest wymagane.

5.

Uchwały Walnego Zebrania, dla których nie zastrzeżono innego trybu, wchodzą w życie z dniem ich uchwalenia.

6.

Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków Komisji.

 

§20

1.

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko.
2. 
Wybory uzupełniające powinny się odbyć w ciągu 3 miesięcy od chwili zwolnienia funkcji, z wyjątkiem sytuacji, gdy do końca kadencji Zarządu pozostaje mniej niż 6 miesięcy.
3. 
Wybory uzupełniające odbywają się zgodnie z §22 p. 5.

 

Walne Zebranie Członków

 

§21

1.

Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

2.

W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

 

1)

z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,

 

2)

z głosem doradczym – członkowie wspierający, członkowie honorowi i zaproszeni goście.

 

§22

1.

Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

2.

Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku.

3.

Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwołuje się raz na 4 lata.

4.

Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego regulaminu obrad.

5.

Procedura wyboru władz jest zgodna z uchwalonym regulaminem wyborów.

6. 

 

Wybory władz Stowarzyszenia są tajne, bezpośrednie i następują spośród nieograniczonej liczby kandydatów bezwzględną ilością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez określenia wymaganej liczby uprawnionych w drugim terminie.
7.

Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje dwuosobowe Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz

8.

Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych na Zebraniu członków Stowarzyszenia.

9.

Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.

10.

Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach:

 

1)

Zarząd,

 

2)

Komisja Rewizyjna,

 

3)

1/3 członków Stowarzyszenia.

11.

O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie/sms oraz poprzez zamieszczenie ogłoszenia o zebraniu na stronach internetowych stowarzyszenia.

12.

Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie, i bez określenia wymaganej liczby członków w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później niż pierwszy termin.

13.

W uzasadnionych przypadkach członek Stowarzyszenia może uczestniczyć w Walnym Zebraniu przez pełnomocnika, w zakresie określonym w pisemnym pełnomocnictwie.

 

§23

Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

1.

uchwalenie statutu i jego zmian,

2.

uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,

3.

wybór i odwołanie prezesa i członków władz Stowarzyszenia,

4.

nadawanie i pozbawienie członkostwa honorowego,

5.

rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,

6.

ustalanie wysokości składek członkowskich,

7.

podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,

8.

podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zobowiązań zaciąganych w imieniu Stowarzyszenia przez Zarząd,

9.

rozpatrywanie zażaleń na działalność Zarządu oraz odwołań członków od uchwały Zarządu w zakresie wykluczenia z Stowarzyszenia,

10.

podejmowanie uchwał we wszystkich innych sprawach będących przedmiotem obrad Walnego Zebrania,

11.

podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

12.

inne decyzje, wynikające z niniejszego statutu.

 

§24

1.

Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:

 

1)

z własnej inicjatywy,

 

2)

na żądanie Komisji Rewizyjnej,

 

3)

na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.

2.

Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 30 dni od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonych w ust. 1 pkt. 2) i 3).

Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

 

Zarząd

 

§25

1.

Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków Stowarzyszenia.

2.

Zarząd składa się z 5 członków: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka zarządu.

3.

Prezes wybierany jest przez Walne Zebranie Członków.

4.

Wiceprezesa, sekretarza i skarbnika Zarząd wybiera ze swego grona.

5.

Prezes stowarzyszenia:

 

1)

kieruje pracami Zarządu,

2)

podejmuje inicjatywy programowe,

 

3)

reprezentuje Zarząd oraz Stowarzyszenie na zewnątrz,

 

4)

prowadzi korespondencję w interesie Stowarzyszenia, podpisuje pisma i dokumenty w imieniu Stowarzyszenia,

5) zwołuje posiedzenia Zarządu,
6) sporządza sprawozdania merytoryczne w obowiązującej formie,
7) przedstawia sprawozdania merytoryczne na posiedzeniach Zarządu i na Walnym Zebraniu,
8) przygotowuje wnioski i propozycje uchwał na obrady Zarządu oraz Walnego Zebrania,
9) przekazuje zatwierdzone sprawozdania do właściwych organów administracji państwowej,
 10) wnioskuje o przyjęcie nowych członków i o skreślenia z listy członków Stowarzyszenia,
 11) pełni funkcję koordynatora projektów.

6.

Wiceprezes Stowarzyszenia:

 

1)

udziela Prezesowi pomocy w wypełnianiu jego obowiązków,

2)

wspiera Prezesa w zakresie inicjatyw programowych,

 

3)

zastępuje Prezesa Stowarzyszenia w razie czasowej niemożności pełnienia funkcji.

4) pełni funkcję koordynatora projektów.

7.

Sekretarz Stowarzyszenia:

1)

przygotowuje dokumentację na posiedzenia zarządu i na Walne Zebranie Członków,

2)

odpowiada za przygotowanie protokołów z zebrań i posiedzeń oraz ich podpisanie przez członków Zarządu,

3)

koordynuje obiegiem informacji wewnątrz Stowarzyszenia,

4)

prowadzi aktualną listę członków.

8.

Skarbnik Stowarzyszenia:

1)

sprawuje nadzór nad zbieraniem i przyjmowaniem środków pieniężnych Stowarzyszenia,

2) nadzoruje prawidłowe wydatkowanie środków finansowych,
3) prowadzi księgi rachunkowe organizacji,
4) sporządza sprawozdania finansowe w obowiązującej formie,

5)

przedstawa sprawozdanie finansowe na posiedzeniach Zarządu i na Walnym Zebraniu.

6) przekazuje zatwierdzone sprawozdania finansowe do właściwych organów administracji skarbowej.

9.

Członek Zarządu Stowarzyszenia:

1)

wspiera Prezesa w zakresie inicjatyw programowych,

2) przygotowuje zebrania organów Stowarzyszenia pod względem logistycznym: przygotowanie sali, sprzętu komputerowego, środków audiowizualnych, itp.

3)

pełni funkcję koordynatora projektów.

10.

Zarząd Stowarzyszenia obraduje podczas posiedzeń, w których powinna brać udziała co najmniej połowa członków Zarządu Stowarzyszenia.

11.

Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku.

12.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes.
13.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Stowarzyszenia lub w innym miejscu wyznaczonym przez Prezesa.
14.
Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać także w formie telekonferencji lub wideokonferencji.

15.

Decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos prezesa.

16.
Uchwały w trybie telekonferencji podejmowane są głosowo lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
17.
Posiedzenia i uchwały Zarządu są protokołowane, a protokół zawiera listę obecnych członków Zarządu.
18.
Uchwały Zarządu oraz roczne sprawozdania z działalności i protokół z Walnego Zebrania Członków są podpisywane przez wszystkich członków Zarządu.
19.
Członkowie Zarządu nieobecni na posiedzeniu potwierdzają na protokole fakt zapoznania się z jego treścią.
20.
Prezes i członkowie Zarządu są odpowiedzialni za realizację podjętych uchwał w granicach swoich kompetencji i przydzielonych obowiązków.

 

§26

Do zakresu działania Zarządu należy:

 

1)

realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,

 

2)

ustalanie budżetu Stowarzyszenia,

 

3)

sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,

 

4)

podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku ruchomego,

 

5)

podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków,

 

6)

zwoływanie Walnego Zebrania Członków,

 

7)

podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,

 

8)

składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,

 

9)

publikacja sprawozdań w sposób określony odpowiednimi przepisami,

 

 10)

uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,

 

 11)

podejmowanie decyzji w sprawie planowania i organizacji pracy Stowarzyszenia,

 

 12)

podejmowanie decyzji w sprawach bieżących.

 

Komisja Rewizyjna

 

§27

1.

Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

2.

Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób: przewodniczącego i dwóch członków.

3.

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.

 

§28

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

 

1)

kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,

 

2)

występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,

 

3)

prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,

 

4)

zwołanie Walnego Zebrania Członków w przypadku niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,

 

5)

składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,

 

6)

składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.

 

§29

1.

Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.

2.

Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

 

 

Rozdział V

Majątek i fundusze

 

§30

Majątek Stowarzyszenia stanowią środki finansowe, nieruchomości, ruchomości i fundusze nabyte przez Stowarzyszenie w toku jego działalności.

 

§31

1.

Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

 

1)

składki członkowskie,

 

2)

wpływy z odpisu 1% podatków,

 

3)

darowizny, zapisy i spadki,

 

4)

wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia),

 

5)

dotacje i subwencje,

 

6)

odsetki od środków Stowarzyszenia zdeponowanych na rachunku bankowym.

2.

Dochody z działalności i uzyskane fundusze służą do celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków.

3.

Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4.

Stowarzyszenie może zlecać prowadzenie swoich spraw majątkowych i realizację bieżącej działalności wraz z dysponowaniem majątkiem Stowarzyszenia w zakresie wyznaczonym przez Zarząd, zatrudnionym osobom fizycznym i prawnym.

 

§32

Wysokość składek członkowskich oraz sposób i termin ich płatności ustala Walne Zebranie Członków.

 

§33

1.

Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia upoważniony jest prezes jednoosobowo lub dwóch członków Zarządu łącznie: wiceprezes i inny członek Zarządu.

2.

Dla ważności umów i pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu, w tym prezesa, a w uzasadnionych przypadkach wiceprezesa oraz innego członka Zarządu upoważnionego pisemnie przez prezesa.

3.

Do zaciągania zobowiązań majątkowych i podpisywania dokumentów w tym zakresie upoważniony jest prezes działający łącznie z innym członkiem Zarządu, a w uzasadnionych przypadkach również wiceprezes wraz z innym członkiem Zarządu upoważnionym pisemnie przez prezesa.

4.

Potwierdzenie posiadania środków finansowych do pokrycia powstałych zobowiązań, potwierdza skarbnik udzielając kontrasygnaty.

 

§34

1.

Majątek Stowarzyszenia nie może być przeznaczony na udzielanie pożyczek lub zabezpieczeń majątkowych dla członków, członków organów Stowarzyszenia oraz osób pozostających z nimi w związku małżeńskim lub stopniu pokrewieństwa bądź powinowactwa w linii prostej lub bocznej do drugiego stopnia lub związku z tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli.

2.

Majątek Stowarzyszenia nie może być przekazywany na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to nastąpi bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.

3.

Majątek Stowarzyszenia nie może być wykorzystywany na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunkach do osób trzecich.

4.

Nie mogą być dokonywane zakupy na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie organów oraz osoby im bliskie.

 

 

Rozdział VI

Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

 

§35

1.

Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

2.

Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.

3.

W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nieuregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).

 

 

Załączniki do Statutu:

1. Wzór logo Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Śmiałowice

 

 

Niniejszy statut został uchwalony przez Zebranie Założycielskie w dniu 18 marca 2008

uchwałą nr 3, z późniejszymi zmianami

(uchwały: nr 1 z dnia 25 listopada 2008, nr 4 z dnia 23 czerwca 2016, nr 3 z dnia 27 czerwca 2019

i nr 4 z dnia 12 września 2020)

 

Tworzenie stron internetowych HM sp. z o.o. www.hm.pl | hosting www.hb.pl